Loading...
LifestyleMindfulness

Praktykowanie Wdzięczności – 5 powodów dla których warto

Z medytacji jako narzędzia relaksacji korzystam od kilku lat. Mindfulness, czy medytacja kierowana (guided meditation) zawsze pomagała mi na szybkie zresetowanie się, gdy nawał obowiązków atakował z różnych stron. Zawsze jednak do praktykowania wdzięczności podchodziłem z rezerwą. Dla mnie była to religijna praktyka, która nie przekładała się w prosty sposób na wzrost samopoczucia. Jako, że medytacja jest dla mnie techniką relaksacyjną, a nie drogą do oświecenia odrzuciłem to jako coś co po prostu nie jest dla mnie.

Ostatnio jednak natrafiłem na szereg wyników badań naukowych, które pokazują szereg doraźnych korzyści. Dr. Robert A. Emmons z Uniwersytetu California i Dr Michael E. McCullough z Uniwersytetu Miami oraz Alex M. Wood z Uniwerytetu Manchester w Wielkiej Brytanii są jednymi z liderów w badaniach nad wpływem praktykowania wdzięczności na różne aspekty życia. Na końcu artykuły znajdziecie linki do ich wyników.

Mnogość badań pokazujących pozytywny wpływ wdzięczności powoduje, że praktycznie każdy może skorzystać z benefitów tej praktyki. Pięć powodów, które mnie najbardziej przekonało i przełamało moją sceptyczność to:

  1. Wydzielanie dopaminy w trakcie procesu okazywania wdzięczności – jest to dla mnie sposób na zastąpienie impulsywnego zakupu, lub zjedzenia czegoś niezdrowego.
  2. Przekierowanie w mózgu ze stanu niepokoju – gdy zadasz sobie pytanie za co jestem wdzięczny, mózg musi skorzystać z tej samej części mózgu, która jest odpowiedzialna za poczucie niepokoju, co pomaga wyprzeć nieporządane myśli.
  3. Poprawa jakości snu
  4. Zwiększenie optymizmu
  5. Zwiększenie aktywności podwzgórza – regionu mózgu, który odopowiada m.in. za metabolizm, sen, czy wydzielanie hormonów takich jak kortyzol, dopamina czy oksytocyna, mających wpływ na nasze samopoczucie.

Jak zacząć?

Najprostszym sposobem na systematyczne praktykowanie wdzięczności jest prowadzenie dzienniczka – codziennie spędź kilka minut, aby spisać 5-10 rzeczy za które jesteś dziś wdzięczny. Sam proces poszukiwania za co jesteś wdzięczny już ma pozytywne skutki. Dzienniczek zaś mobilizuje do dyscypliny. Jeśli ta nie jest problemem, możesz leżąc w łóżku wieczorem lub rano zastanowić się nad tym „w głowie”. Ja najczęściej praktykuje z rana, a dodatkowo staram się łapać w momentach kiedy czując się słabiej zamierzam ulec jakiejś pokusie i przekierować myśli na wdzięczność dostarczając dopaminy w ten sposób.

Wood zbiór wyników naukowych https://greatergood.berkeley.edu/pdfs/GratitudePDFs/2Wood-GratitudeWell-BeingReview.pdf

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *